Alte Asigurari Facultative

Domas Insurance - Broker de Asigurare

ASIGURARI DE RASPUNDERI IN CAZ DE INSOLVENTA

ROT – Asigurarea de raspundere a operatorilor de transport rutier de marfuri si persoane

Care este obiectul asigurarii?
Acest produs acopera raspunderea Asiguratului pentru prejudicii material produse unor terte persoane in derularea contractelor de transport rutier, ca urmare a finalizarii procedurilor de lichidare a societatii de transport.

Cui se adreseaza?
Companiilor care efectueaza trasnporturi interne si internationale.

Care este marimea acoperirii?
Polita acopera expunerea companiei de transport conform legislatiei in vigoare.

Care este perioada asigurarii?
In cele mai frecvente situatii, Asigurarea de raspundere a operatorilor de transport rutier de marfuri si persoane se incheie pentru o perioada de 12 luni.

Cat costa polita de asigurare?
Prima de asigurare se stabileste in functie de numarul de autovehicule, capitalul propriu al companiei, experienta si perioada asigurata.

Asigurari contra insolventei agentiilor de turism

Agentii economici care comercializeaza pachete de servicii turistice au obligatia sa încheie polite de asigurare cu societati de asigurare privind asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de turisti, în cazul insolvabilitatii sau a falimentului agentiei de turism. Obiectul prezentei polite de asigurare este acoperirea de catre asigurator a riscului de neplata a debitului pe care îl are asiguratul fata de turisti (beneficiarii asigurarii),cauzat de neexecutarea integrala sau partiala a contractelor de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiate cu acestia, în cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.

Polita de asigurare impotriva insolventei agentiei de turism este obligatorie pentru obtinerea licentei agentiei de turism.

  • companiile de asigurare nu mai vor sa incheie astfel de polite, considerandu-le prea riscante.
  • companiile care inca mai incheie acest tip de asigurare au crescut prima de asigurare foarte mult si au modificat regulile de acordare a acestor asigurari.
  • aceasta polita de asigurare trebuie incheiata anual si este de 2 feluri: cea pentru agentiile de turism detailiste (suma asigurata 10.000 euro) si cea pentru agentiile de turism touroperatoare (suma asigurata 50.000 euro).
  • prima data polita de asigurare trebuie incheiata in momentul deschiderii unei noi agentii de turism, apoi este reinnoita anual.

ASIGURARI DE GARANTII

În practica economică internaţională, principalele riscuri acoperite de asigurarea de cauţiune sunt:

garanţia de participare la licitaţii

prin care se garantează că debitorul, în cazul câştigării licitaţiei va semna contractul şi va furniza garanţia de bună execuţie. În cazul neîndeplinirii obligaţiilor, debitorul principal va pierde licitaţia în favoarea companiei clasate pe locul imediat următor, iar societatea de asigurare va plăti o indemnizaţie de despăgubire egală cu diferenţa dintre valoarea licitată de către debitorul garant şi valoarea oferită de compania căreia i s-a acordat licitaţia ulterior.

garanţia de restituire a avansului

care se practică în cazurile în care creditorul prefinanţează debitorul prin acordarea unui avans. Se garantează, în această situaţie, rambursarea sumei plătite cu anticipaţie, printr-o cauţiune a cărei valoare scade proporţional cu valoarea lucrărilor executate, de obicei un procent lunar fix, proporţional cu valoarea lucrărilor

garanţia de bună execuţie a contractului

garantează îndeplinirea tuturor prevederilor acestuia la termenul stabilit şi în concordanţă cu programul şi cu specificaţiile convenite prin clauze contractuale.

Subscriitorul de asigurări de garanţie (cauţiune) urmăreşte cu precădere următoarele aspecte: diversitatea obligaţiilor rezultate din contractul de bază, capacitatea debitorului principal de a face faţă obligaţiilor contractuale asumate faţă de beneficiar şi natura obligaţiilor asumate de debitor.

2. CMR

Raspunderea carausului pentru marfa transportata

Polita de asigurare CMR se refera la raspunderea pe care transportatorul o are pentru pagubele care pot fi produse marfurilor transportate fie intern sau international, pe automobile stipulate in contractul de asigurare. CMR sau asigurarea pentru carausi si marfa transportata a devenit un produs care este indispensabil dar si obligatoriu prin lege in cazul transportului intern si international.

Aceasta polita intra in vigoare in momentul primirii marfii care urmeaza a fi transportata si se termina in momentul in care incarcatura a ajuns la destinatie.

Riscurile asigurate in cadrul acestei polite se refera la pierderea totala, partiala sau avarierea incarcaturii, precum si intarzierea acesteia. Daca se constata ca intarzierea a dus la prejudiciu, transportatorul este sanctionat. Cel care transporta marfa poate fi insa exonerat de raspundere daca deteriorarea s-a produs in urma greselii persoanei careia i s-a transportat marfa. Acesta insa nu este absolvit de vina daca dauna a rezultat in urma defectiunii masinii cu care a fost transportata incarcatura.

Potrivit Conventiei CMR, despagubirea oferita de caraus pentru pierderea marfii se stabileste in functie de valoarea acesteia, la locul si in momentul in care a fost primit de catre transportator. Chiar daca exista un plafon maxim fixat de CMR, sunt societati care ofera posibilitatea optarii pentru o acoperire superioara.

Despagubirea include deasemenea tariful de transpot, alaturi de celelalte cheltuieli implicate in livrarea incarcaturii.

Sunt insa situatii in care polita CMR nu acopera anumite daune, deoarece situatia stipulata in contractul de asigurare nu coincide cu situatia reala. ( spre exemplu locul la care a fost descarcata marfa nu coincide cu destinatia finala stipulata in contractul de asigurare). O situatie care ridica probleme in acest caz, este acoperirea riscului de furt.

In general, in contractul de asigurare nu este precizat tipul de furt care este acoperit de polita, dar de obicei se refera la furtul prin efractie. Acest tip de risc este acoperit de majoritatea companiilor de asigurare pe teritoriul Romaniei, existand insa si deosebiri intre societati. Unele dintre acestea acopera riscul de furt in schimbul unei prime suplimentare, iar altele clasifica furtul ca risc de baza in contractul de asigurare, deci nu exista o prima suplimentara. Exista insa si polite care nu acopera deloc acest risc. Polita CMR este oferita de unele companii de asigurari in cadrul unor pachete care au si alte polite. In acest caz asigurarea CMR poate fi incheata si separat, insa in acest caz nu se beneficiaza de o oferta de reducere.

In caz de producere a riscului ce polita va suporta pierderea clientului? (polita caselor de expeditii sau polita CMR)

PAGUBE PRODUSE PE TIMPULCase de expeditiiTrasportator (polita CMR)
Depozitarii marfiiDANU
Taxe vamaleDANU
manipulareDADA
transportDADA
Penalizari de intarziere livrareDADA

In cazul in care riscul s-a produs pe perioada trasportului si manipularii marfii polita acoperitoare va fi (prin transfer) polita CMR a carausului. Daca nu exista o polita CMR raspunderea pentru prejudiciul produs de aparitia riscului asigurat va fi acoperita de polita de raspundere a caselor de expeditii.

3. CARGO

Polita incheiata de proprietar pentru marfurile sale pe timpul trasportului.

Polita CMR se adreseaza transportatorului, asigurandu-i raspunderea in calitate de caraus pentru marfurile transportate, in timp ce polita Cargo asigura marfurile pe perioada transportului, fiind incheiata de cele mai multe ori de catre proprietarul marfurilor.

Principalele deosebiri dintre polita Cargo si cea CMR, sunt urmatoarele:

Asigurarea Cargo ofera acoperire urmatoarelor tipuri de transport:
  • Transportul maritim
  • Transportul aerian
  • Transportul terestru

Urmatoarele riscuri sunt acoperite prin polita de asigurare Cargo:
  • Marfa respectiva este asigurata pentru perioada transportului (impotriva avariilor sau pierderilor)
  • Exista practic trei tipuri de asigurare Cargo – tipul A, B si C, acestea avand caracteristici diferite, grade diferite de acoperile a riscurilor.
  • Tipul Cargo A este cea mai sigura forma de asigurare, aceasta cuprinzand cele mai multe riscuri acoperite.
  • Tipul Cargo B ofera o gama variata de riscuri acoperite, printre care se pot aminti: protectie impotriva avariilor produse de dezastrele naturale cum ar fi cutremurul, trasnetul, sau chiar si eruptiile vulcanice. Daune totale sunt oferite in cazul deteriorarii coletelor, ivite la incarcarea/descarcarea respectivului mijloc de transport. Tipul B Cargo cuprinde aceste beneficii in plus fata de ceea ce ofera Tipul C.
  • Tipul Cargo C ofera cea mai simpla forma de asigurare, si cuprinde urmatoarele riscuri: avaria bunurilor in caz de explozie sau de incendiu; acoperire in cazul in care mijlocul de transport se rastoarna, provocand astfel si distrugerea bunurilor partial sau total; avariile provocate in caz de coliziune.

Dat fiind faptul ca practic exista trei tipuri de acoperire pentru asigurarile Cargo, fiecare asigurat poate sa aleaga ceea ce i se potriveste lui. Desigur tipul cel mai comprehensiv de acoperire, Tipul A Cargo va fi si cel mai scump.

De obicei, urmatoarele riscuri sunt excluse:
  • Avariile produse din cauza asiguratului (ambalarea necorespunzatoare a bunurilor/marfii, ceea ce poate provoca scugeri, alte deteriorari, etc.)
  • Atunci cand deteriorarile sunt cauzate de faptul ca asiguratul nu respecta indeplin normele prevazute de lege
  • Atunci cand asiguratul nu respecta standardele corespunzatoare (greutate maxima admisa de mijlocul de transport respectiv de exemplu- ceea ce daca nu se respecta, autovehiculul respectiv se poate rasturna provocand deteriorarea bunurilor)
  • Avarii provocate din cauza faptului ca mijlocul de transport respectiv nu a trecut de examenul tehnic, deci nu este admisa circulatia sa pe drumuri
  • Orice deteriorare sau avarie provocata din culpa proprie a asiguratului

Partenerii noștri